Kreativ Leder
Rita Arentz
Ofte når jeg møter nye kunstelever høres ofte «Jeg liker å tegne og male det jeg kan.» Ordene ligger ikke langt unna min filosofi «alle kan tegne og male». Ja, men jeg søker etter noe mer hos hver enkelt elev. Kanskje det er her PicassoLino skiller seg ut? Et av mine mål er å trigge og veilede kunsteleven ut i det ukjente. Tørre å utfordre seg selv.
For i møtet med seg selv som en aktiv kunstelev, med «det hvite arket» foran seg som skriker etter former og farger, da er det fint med kunstnerisk veiledning, Da kan det «skje noe» nytt, Gang på gang gjennom ulike leksjoner trigges utfordringene på ulike vis. Kunsteleven kan slippe det som er trygt – «det de kan tegne og male». Som regel ønsker eleven å komme videre, utvikle sin kreativitet i samspill med andre. Gjennom mine leksjoner lager elevene sine egne utfordringer. Her gis det rom for å trylle med farger og former. For vi beveger oss faktisk fra det kjente til det ukjente. Under den kunstneriske reisen kan eleven oppleve entusiasme, glede og mestring. «Tenk jeg klarte det». Eleven kam komme i fri flyt. Tilstanden er motiverende og magisk i seg selv. Samtidig får kunstelevene fylt opp sin kunstneriske verktøykasse og utvikle sitt kunstuttrykk. Og jeg setter lupen på balansen mellom prosess og produkt. Prosessen skal være engasjerende og motiverende. Skape et behov for å sluttføre arbeidet. Et av målene er at hver enkelt kunstelev skal oppleve å være stolt av sitt arbeid. Slik at det blir et varig arbeidsminne som også kan leve sitt eget liv.
Jeg er lektor. Mastergrad i spesialpedagogikk uteksaminert fra USN. Lærerutdannet ved Oslo lærerskole med fordypning i kunst og håndverk, uteksaminert med Laud. Videreutdannet som Montessori pedagog og har master moduler i billedterapi fra Oslo Met. Skrevet en rekke artikler i magasinet «Foreldre og barn». Utgitt boken «Tryll med troll deig».